نائب نائب
سفارش تبلیغ
  • راوی ! ( یکشنبه 89/10/26 :: ساعت 9:23 عصر)

  • نعمت استعداد خوب که شماها دارید، یک نعمت بزرگ است، مثل نعمت سلامتى، مثل خودِ نعمت حیات، که شکر لازم دارد. نعمتها از خداست؛ باید این نعمت را شکر کنید. این توصیه را از من در ذهنتان داشته باشید.

    خیلى از نعمتها را ما نمیشناسیم، وقتى به خلافش، به ضدش مبتلا شدیم، آنوقت آن را میشناسیم. جوانى، نعمت است؛ در پیرى آدم بیشتر میفهمد چقدر نعمت بزرگى است. استعدادِ خوب، هوش خوب، نعمت بزرگى است، باید این نعمت را شکر کرد.

    شکر چیست؟ شکر سه جزء دارد: اول، شناختن نعمت، غفلت نکردن از نعمت. دوم، دانستن اینکه این نعمت از خداست، این عطیه‌ى الهى است، هدیه‌ى الهى است. سوم اینکه این نعمت را باید در جهت درست به کار برد و مصرف کرد - نعمت استعداد خوب را باید در جهت درست به کار برد - این همان چیزى است که روح تعهد را، مسئولیت را در انسان بیدار میکند؛ تعهد نسبت به جامعه‌ى خود، تعهد نسبت به آینده‌ى کشور، تعهد نسبت به این مجموعه‌ى عظیم امکاناتى که این نخبه و این استعداد، بالاخره محصولِ این امکانات است. شکر این نعمت به این است.

    اینجور نباشد که انسان خودش را جزیره‌اى بداند جداى از مجموعه‌ى جامعه، فکر کند حالا به یک امکانى، به یک ثروت معنوى‌اى دست پیدا کرده، این را باید تبدیل کند به ثروت مادى و شخصى؛ این نیست. این را باید صرف آینده‌ى کشور بکند.

     

    مقام معظم رهبری – 6/8/88 - دیدار جمعى از نخبگان علمى کشور  (دریافت متن کامل: فرمت doc     ، فرمت pdf )



  • راوی ! ( جمعه 88/11/2 :: ساعت 10:16 صبح)

  • یک توصیه همین مسئله‏‌ى توکل و توجه به خداى متعال است، براى اینکه باطن خودتان و دل خودتان را بتوانید مستحکم و قوى نگه دارید. این شرط اول است. واقعاً اگر ما در درون خودمان، ساخت درونى محکم باشد، هیچ مشکل بیرونى نخواهد توانست بر ما فائق بیاید. باید دل را، باطن را آنچنان محکم کرد که بر همه‏ى کاستىها و کمبودهاى ظاهرى و جسمانى و محیطى فائق بیاید. این هم با توکل به خداى متعال و با توجه به خداى متعال حاصل خواهد شد، بدانید.

     

    مقام معظم رهبری – 18/6/88 - بیانات در دیدار اعضاى هیئت دولت (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( جمعه 88/10/18 :: ساعت 3:58 عصر)

  • من و شما کاره‏اى نیستیم؛ دست قدرت الهى است. من و شما وسائلى هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما براى حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش براى ما می‏ماند. اما اگر ما هم نباشیم: «فسوف یأتى اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه».[مائده: 54] اینجور نیست که، بار خدا بر زمین نمی‏ماند، پیش خواهد رفت؛ یک حرکت طبیعى، ناموس طبیعت است، ناموس تاریخ است. «سنّة اللَّه الّتى قد خلت من قبل».[فتح: 23] با تعبیرات مختلف در جاهاى مختلف قرآن آمده: «و لن تجد لسنّة اللَّه تبدیلا».[احزاب: 62] این سنت الهى است. «و لو قاتلکم الّذین کفروا لولّوا الادبار ثمّ لا یجدون ولیّا و لا نصیرا سنّة اللَّه الّتى قد خلت من قبل».[فتح: 22 و 2] این، یک جایش است. «و لن تجد لسنّة اللَّه تبدیلا»؛ یعنى اگر شما بیائید توى میدان، بر دشمنتان پیروز خواهید شد؛ یعنى این سنت الهى است؛ حالا این پیروزى ممکن است یک روزه و یک ساله نباشد، اما در نهایت پیروزى است. این پیروزى قطعاً حاصل خواهد شد. شکست و انهزام در جبهه‏ى حق معنى ندارد؛ مگر آن وقتى که اهل حق توى میدان نیایند؛ کار لازم را نکنند؛ این است دیگر. بنابراین، کار، کار خداست: «و ما رمیت اذ رمیت».

     

    مقام معظم رهبری – 18/6/88 - بیانات در دیدار اعضاى هیئت دولت (دریافت متن کامل: فرمت doc ، فرمت pdf)



  • راوی ! ( شنبه 88/1/22 :: ساعت 6:15 عصر)

  • معنای توکل معلوم است. معنای صحیح توکل با آن چیزی که در ذهن بعضی از مردم است خیلی تفاوت دارد. معنای توکل این نیست که کار را به خدا واگذار کن خودت برو بگیر بخواب؛ نه، ابزار کار در اختیار توست، نیروی تو، فکر تو، تلاش تو، خرد و اندیشهی تو، نیروهای عظیم انسانی که در این راه وجود دارند. روشهایی که برای مواجه با دشمن وجود دارد، این روش‏ها را پیدا کن، از آن‏ها استفاده کن و بدان که خدای متعال تو را کمک می‌کند.

     

    مقام معظم رهبری -6/6/80- دیدار با دانش‌آموختگان طرح ولایت (دریافت متن کامل)



  • راوی ! ( چهارشنبه 88/1/12 :: ساعت 11:24 عصر)

  • آیه‌ى قرآن به ما میفرماید که: «و لو انّ اهل القرى امنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الأرض»؛ ایمان و تقوا که باشد، برکات آسمان و زمین جارى خواهد شد. برکات آسمان، همان فتوح معنوى است، همان رحمت الهى است، همان تقرب الى‌اللَّه است، همان استغفار ملائکه‌ى آسمان و حمَله‌ى عرش براى بندگان خدا در روى زمین است. برکات ارض، یعنى همه‌ى آنچه که به زندگى زمینى انسان ارتباط پیدا میکند؛ یعنى آزادى، یعنى رفاه، یعنى استقلال، یعنى امنیت، یعنى سعه‌ى رزق، سلامت بدن و از این قبیل. اگر ایمان و تقوا باشد، هم آن برکات و هم این برکات براى بشر وجود دارد.

     

    مقام معظم رهبری – 14/2/87– دیدار با دانشجویان و دانشجویان دانشگاه‏های استان فارس (دریافت متن کامل)



  • راوی ! ( شنبه 87/12/3 :: ساعت 6:0 صبح)

  • «علیکم انفسکم»؛ آن نگاه اسلام به انسان در خطاب فردى را همیشه در نظر داشته باشید. خودتان را حفظ کنید؛ «علیکم انفسکم». جاده‏اى که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جاده‏ى ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنى این. چون دلهاى شما جوان است، نورانى است، آلودگى بحمداللَّه در دلها و روحهاى شما نیست، خداى متعال کمک خواهد کرد؛ تفضل خواهد کرد.

     

    مقام معظم رهبری – 25/2/86 - دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (دریافت متن کامل)



  • راوی ! ( پنج شنبه 87/8/2 :: ساعت 11:36 عصر)

  • بسیج دانشجویى نیازهائى دارد؛ نیازهاى اصلى و عنصرى و اساسى:

    [...]

    یکى دیگر از نیازهاى عمده‏ى شما مسأله‏ى اخلاق و معنویت است. شماها جوانهاى خوبى هستید؛ این را بدون تعارف مى‏گویم؛ انصافاً جوانهاى بسیجى ما، جوانهاى خوبى هستند. اما خوبى مراتبى دارد. هیچ وقت در خوب بودن و خوب شدن حد نشناسید؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید.

    سعیتان این باشد که گناه نکنید. فرائض را با شوق و رغبت انجام بدهید. از یاد خدا غفلت نکنید. با قرآن انس پیدا کنید. در محیطهاى گوناگون که با همدیگر هستید، سعى کنید به دیندارى و معنویتِ یکدیگر کمک کنید. اگر رفیقى در جایى پایى کج مى‏گذارد، او را برادرانه و مشفقانه باز بدارید.

    عزیزان من! از لحاظ اخلاق، خودسازى کنید. انسان با تمرین، همه‏ى کارها را، همه‏ى خلقیات و خوى‏ها را مى‏تواند به خودش بدهد؛ بخصوص در فصل جوانى که شما هستید. در فصل ما - فصل پیرى - محال نیست، اما خیلى سخت است. در فصل شما نه، خیلى آسان است. اگر بى‏نظمید و بخواهید به خودتان نظم بدهید، آسان است. اگر بخیلید و بخواهید به خودتان سخاوت بدهید، آسان است. اگر بداخلاق و اخم‏رو و ترش‏رو و بهانه‏گیرید و بخواهید به خودتان خوش‏اخلاقى بدهید، آسان است. اگر غیبت‏کننده و ایرادگیرنده‏ى از این و آنید و بخواهید خودتان را نگه دارید، آسان است. با تمرین! با تمرین حقیقتاً مى‏توانید به سمت تعالى حرکت کنید؛ به این احتیاج دارید.

    این جوانهایى که اول وارد دانشگاه مى‏شوند، غالباً دلهاى پاکى دارند و دلشان هم مى‏خواهد که یک کانون معنویتى پیدا کنند و به او بپیوندند؛ بسیج مورد نظر آنهاست و از بسیج توقع دارند. شما به یک معنا، شبیه ما طلبه‏ها هستید: مردم از طلبه‏ها انتظار بیشترى دارند؛ از بسیج هم انتظار بیشترى دارند. پس اخلاق و معنویت هم از نیازهاى عمده‏ى شماست! درسهاى اخلاقى را در بین خودتان رائج کنید. از اساتید اخلاق و موعظه‏گرها استفاده کنید. البته مواظب باشید در دام عنکبوتهاى دنیادار و دکاندار گرفتار نشوید؛ این روزها از این چیزها هم زیاد است: دکاندارهایى که به اسم معنویت، ادعا مى‏کنند که امام دیدیم و ...! هیچ واقعیتى هم ندارد. حواستان باشد که اسیر آنها نشوید.

     

    مقام معظم رهبری - 31/2/86 - دیدار هزاران نفر از اعضاى بسیج دانشجویى دانشگاههاى سراسر کشور



       1   2   3      >